Bewust veilig met hein en guus

Veiligheid op de bouwplaats is belangrijk, dat is vanzelfsprekend. Maar in die vanzelfsprekendheid schuilt een gevaar, vindt organisatiepsycholoog Jules Heijneman: “Ons gedrag, ook rondom veiligheid, benaderen we vaak alleen vanuit de bewuste kant. Doe dit, doe dat, en allerlei tips. Maar onbewust maken we vaak andere keuzes, creëren we excuses om het minder nauw te nemen met de veiligheid. Die minder veilige keuzes rechtvaardigen we vervolgens voor onszelf.” Samen met Kim Reuser verzon hij hein en guus, twee innerlijke stemmen weergegeven in een cartoon die helpt om de onbewuste keuzes bewust te maken.

fries-heinis

Fries Heinis, algemeen directeur Bouwend Nederland:

“hein kan een geweldige impuls zijn om veiligheid écht onder de aandacht te brengen. Ik ben dus tevreden als onze leden – en niet-leden trouwens ook – zich in hein verdiepen, zodat hein over een paar jaar net zo gewoon is als Bob is in het verkeer.”

Training in bewustwording

Personage hein weet precies hoe het veilig moet, maar guus heeft allerlei excuses om dat niet te doen. Het praten in termen van hein en guus triggert wat we onbewust denken en doen. Zo ontstaat het echte ‘open gesprek’. Cartoons helpen daarbij. Bouwend Nederland biedt haar leden de mogelijkheid om kennis te maken met hein en guus in ‘Ontmoet hein’-bijeenkomsten. Bedrijven die hiermee aan de slag willen, worden vervolgens begeleid in het verder uitrollen van het gedachtengoed binnen de organisatie. Hein en guus bieden een instrument om situaties te herkennen en je te realiseren wat er zich op dat moment afspeelt in je eigen hoofd of dat van een ander. Bovendien weet iedereen meteen wat je bedoelt als je hein of guus noemt.

Compleet veiligheidsprogramma

Het hein-programma bestaat uit trainingen, polls en communicatiemiddelen en is gericht op de hele organisatie en daarbuiten. Bouwend Nederland biedt leden posters, cartoons en polls om het hein-programma intern eens uit te proberen en trainingsprogramma voor bedrijven die verder willen met hein. Zo’n zestig bedrijven hebben al kennisgemaakt met het duo, een groeiend aantal is er concreet mee aan de slag gegaan.

Zij leren eerst ‘heinen’: een aantal medewerkers wordt opgeleid tot hein-ambassadeur en krijgt communicatiemiddelen, zodat zij met hein de veiligheidscultuur in de organisatie blijvend kunnen veranderen. Is hein eenmaal overal, dan biedt het programma gestructureerd middelen om hein levend te houden en onder de aandacht te brengen. De laatste stap is het verdiepen: word guus de baas .

Meer info op www.veiligmethein.nl.

© Koninklijke Bouwend Nederland